Zabawa a rozwój dziecka do 3 roku życia

Zabawa a rozwój dziecka do 3 roku życia

Kluczową rolę w życiu dziecka do lat 3 odrywa zabawa, która nie jest jedynie formą rozrywki, ale przede wszystkim sposobem na odkrywanie świata, rozpoznawanie uczuć oraz nawiązywanie i kształtowanie relacji społecznych. Istotną rolę podczas aktywności maluszka pełni dorosły.  Wspólna zabawa z rodzicem/opiekunem pozwala na budowanie więzi emocjonalnej  oraz pozytywnie wpływa na jego poczucie bezpieczeństwa. Zabawa umożliwia rozwój dziecka w wielu aspektach:

•    Rozwój poznawczy – maluszki uczą się obserwując i działając. Nauka obejmuje  wszelkie zabawy z przedmiotami, sortowanie, układanie, zabawy konstrukcyjne (np. budowanie wieży z klocków, budowanie z piasku). Zabawy te pozwalają na odkrywanie zależności przyczynowo-skutkowych, dzięki czemu kształtują logiczne myślenie oraz wspierają koncentrację i rozwój zmysłów.


•    Rozwój motoryczny –  podczas zabawy dziecko ćwiczy swoje ciało, rozwija koordynację, równowagę, a także sprawność manualną. Ruch, manipulowanie przedmiotami czy eksploracja otoczenia wpływają na rozwój zarówno dużej, jak i małej motoryki. Manipulowanie przedmiotami pojawia się już około 4 miesiąca życia.  Umożliwia ono maluszkowi poznanie właściwości różnych przedmiotów przy zaangażowaniu wszystkich zmysłów. Umiejętności manipulacyjne rozwijają się wraz z wiekiem dziecka.


•    Rozwój społeczny -  w kontaktach zarówno z dorosłymi jak i innymi dziećmi maluszek uczy się współpracy, dzielenia się, dawania i brania, czekania na swoją kolej, radzenia sobie w grupie, szacunku dla innych itp.


•    Rozwój emocjonalny – w trakcie zabawy dziecko uczy się wyrażania emocji, empatii oraz radzenia sobie z napięciem. Podczas zabawy dziecko może rozładować negatywne emocje, np. poprzez krzyk, bieganie, tupanie itp.


•    Rozwój językowy – obejmuje wszelkie zabawy słowne, dźwiękowe, śpiewanie piosenek, wierszyki i rymowanki, rozmowy z rodzicem/opiekunem. Zabawy te są doskonałym sposobem na wspieranie rozwoju mowy, wzbogacanie słownictwa i naukę komunikacji.

Zabawa we wczesnym etapie rozwoju dziecka polega na obserwacji i poznawaniu przedmiotów. W kolejnym etapach pojawiają się zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, umysłowe, naśladowcze. Zabawa powinna być dostosowana do wieku i możliwości dziecka. Rola rodzica/opiekuna jest tu bardzo ważna, ponieważ jego zadaniem jest zapewnić maluszkowi odpowiednie warunki, towarzyszyć mu podczas zabawy i czuwać nad jego bezpieczeństwem.

  • Zabawa a rozwój