Pszczółki
PSZCZÓŁKI - to nasi starsi podopieczni, dzieci w wieku od 2 do 3 lat.
Zajęcia dla nich koncentrują się na wspieraniu rozwijającej się samodzielności, ciekawości poznawczej oraz umiejętności społecznych. Dzieci w tym okresie życia coraz aktywniej odkrywają świat, chętnie naśladują dorosłych, uczą się zasad współdziałania i komunikacji z rówieśnikami. Zajęcia w tej grupie mają formę zabawy, eksperymentowania i działania praktycznego – zgodnie z potrzebami rozwojowymi dziecka w tym wieku.
Cele zajęć:
• rozwijanie motoryki dużej i małej poprzez różnorodne aktywności ruchowe,
• stymulowanie rozwoju mowy i komunikacji,
• rozwijanie umiejętności społecznych: współdziałania, dzielenia się, czekania na swoją kolej,
• kształtowanie samodzielności w zakresie jedzenia, ubierania się i higieny,
• pobudzanie ciekawości poznawczej i wyobraźni,
• rozwijanie wrażliwości muzycznej i plastycznej,
• utrwalanie prostych zasad bezpieczeństwa i higieny.
Formy i metody pracy:
Zajęcia mają charakter zabawowy i angażujący – dzieci uczą się poprzez działanie, obserwację i naśladownictwo. Stosowane są m.in.:
• zabawy ruchowe i taneczne przy muzyce,
• zabawy tematyczne i naśladowcze (np. „dom”, „sklep”, „lekarz”),
• zabawy konstrukcyjne z klockami, układankami, materiałami przyrodniczymi,
• zajęcia plastyczne i sensoryczne – malowanie, lepienie, stemplowanie, wyklejanie,
• czytanie krótkich opowiadań, wierszyków i rymowanek,
• proste doświadczenia przyrodnicze i obserwacje,
• zabawy logopedyczne i rytmiczne wspierające rozwój mowy.
Organizacja dnia:
Zajęcia planowane są w oparciu o stały rytm dnia, który daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Aktywności dydaktyczne przeplatają się z zabawą swobodną, spacerami, odpoczynkiem i posiłkami. Czas trwania zajęć dostosowany jest do możliwości koncentracji uwagi dzieci (około 10–20 minut).
Rola opiekuna:
Opiekun jest przewodnikiem, obserwatorem i wsparciem w codziennym rozwoju dziecka. Dba o to, by każde dziecko czuło się zauważone, akceptowane i bezpieczne. Tworzy atmosferę sprzyjającą samodzielności, odkrywaniu świata i nauce poprzez zabawę.


